Interview met Feras Hasan, over Alraqqa en Diksmuide, en wat de oorlog met beide steden deed.
Eind
2015 arriveerde journalist
Feras in België. Hij
vluchtte uit Syrië en
woont al
vijf
jaar in het centrum van Diksmuide. Hij
werkt momenteel in de bibliotheek van Diksmuide en is de oprichter
van het eerste Arabische, culturele tijdschrift in België
‘Qalamrsas’.
Je
bent van Alraqqa, de de voormalige hoofdstad van ISIS. Hoe omschrijf
je Alraqqa?
De
stad is nu gekend over de hele wereld door Daesh (IS). Enkele jaren
geleden kenden zelfs vele Syriërs Alraqqa niet zo goed. Alraqqa
heeft een oude beschaving. Er zijn honderden archeologische sites. De
bekende schrijfster Agatha Christie bracht er haar huwelijksreis
door. De inwoners van Alraqqa zijn bekend om hun vrijgevigheid en
goedheid. Het zijn geen extremisten of volgelingen van strikt
religieuze rituelen.
Hier
in België heb je veel artikels over Alraqqa geschreven. Wat blijft
je binden met de stad als je in Europa gaat wonen?
Deze
vraag lijkt op het eerste gezicht eenvoudig maar is erg diep omdat
dit mijn ziel raakt. Het antwoord is moeilijk. Misschien omdat ik
mijn stad niet vrijwillig heb verlaten. Deze kwestie treft alle
Syriërs. Er zijn vele redenen om de stad te verlaten maar
uiteindelijk kiest niemand voor ballingschap. Je leeft toevallig in
een specifiek geografisch gebied dat politici, het leger,
misdadigers, en alle daarbij horende uitwassen, kapot maken. Ten
koste van onschuldige mensen.
Wat
is er na tien jaar oorlog in je land veranderd?
Wat
is het doel van de oorlogen die in de Arabische wereld zijn begonnen?
De antwoorden op die vraag zijn divers. Sommige gaan over democratie
en vrijheid, andere over olie en gas. Er zijn er die zeggen dat het
is om onenigheid te zaaien en de Arabieren te verzwakken. En er zijn
er die zien als een wereldwijd conflict tussen twee polen, misschien
tussen twee kerken of twee sekten.
Al
deze antwoorden zijn correct, ongeacht hun waarheidsgehalte. Volgens
mij is het belangrijkste motief van de oorlog het omver gooien van
het systeem van morele en sociale waarden dat tot voor kort aanwezig
was in de Arabische samenleving. Het is een oorlog tegen onszelf,
tegen alles wat mooi is in ons land. We hebben schoonheid gedood. We
hebben de liefde gedood. Waarden en normen zijn niet langer van tel.
Vandaag bevinden we ons in het tiende jaar van de oorlog.
Iedereen spreekt over het herbouwen van steen. Maar niemand denkt
eraan om de mensen te “herbouwen”, door het morele systeem te
versterken.
Je
lijkt een pessimistische kijk te hebben, klopt dat?
Nee!
Ik heb misschien wat frustratie. Maar mijn verblijf in Diksmuide
geeft
me hoop. Diksmuide werd honderd jaar geleden verwoest door de oorlog,
maar vandaag is het een levende, welvarende stad. Dat
doet me denken aan
mijn stad, Alraqqa. Alraqqa
is nu ook
volledig vernietigd door de oorlog. Misschien komt er een dag dat
mijn stad opnieuw
vol
leven is.
Dat
is een optimistische kijk. Ik herinner me nu de woorden van de
Arabische Palestijnse dichter Mahmoud Darwish: “Op
de aarde is er iets dat het leven de moeite waard maakt”.
Hoe
was je vluchtreis van Syrië naar Europa?
De
reis naar Europa was geen picknick. Het was een vlucht van dood en
vernedering, te voet en via ‘doodsboten’. We sliepen in de
straten en staken rivieren en beken over tot we hier aankwamen. We
dachten dat het lijden voorbij was. Maar we stonden nog aan het
begin.
Waarom
België?
In Libanon
leerde ik een Belgische huisarts kennen die daar op reis was. We
werden goede vrienden, hij sprak veel over België. Ik hield al van
dit land zonder het ooit gezien te hebben. Daarom koos ik voor België
op het moment dat ik besloot te vluchten.
Welke
moeilijkheden heb je gehad in je nieuw leven in België?
Vooral
moeite om met andere mensen te communiceren door mijn gebrekkig
Nederlands. Dit maakte het ook moeilijk om het stereotype van een
persoon uit het Oosten te doorbreken.
Deelnemen
aan de samenleving begint met taal. De taal spreken is een
belangrijke voorwaarde om aan de maatschappij en arbeidsmarkt deel te
nemen. En Nederlands is geen gemakkelijke taal.
Je
hebt een onafhankelijk cultureel tijdschrift opgericht in België.
Wat is het belang van dit tijdschrift?
'We
bouwen veel muren en een paar bruggen', zei Newton. Met dit
tijdschrift willen we meer bruggen bouwen, die zoveel mogelijk
aansluiten bij samenlevingen waarvan de oorspronkelijke structuur is
gefragmenteerd en ingestort door de wind van verandering. We proberen
een culturele visie op politieke kennis te formuleren, gebaseerd op
vrijheid van meningsuiting en openheid voor anderen.
Mara Dessein maakte van het verhaal van Feras een korte documentaire.
Een productie van KleinVerhaal vzw en Avansa Regio Brugge vzw.
Idee & Omkadering: Baraa Khadra
Muziek: Thomas Werbrouck & Yamen Martini