Oef, eindelijk op pensioen. Geen drukte en gedoe meer. Welkom rust, hobby’s, vrije tijd. Maar... hoe zalig is dat pensioen eigenlijk? Thuis zitten, schipperen tussen oude ouders en kleinkinderen. Zeeën van tijd, ja, maar misschien wordt je bootje stuurloos? Lucas Vandenbussche is acteur en theatermaker. En pril op pensioen. Op pensioen gaan is een hevige overgang, een echte switch in je leven. Wat doet dat met een mens? Lucas pluist het uit met een groep gewone mensen (geen acteurs) in een stuk inspringtheater.
Lucas, wat is ‘inspringtheater’ precies?
Een inspringtheater bestaat uit verschillende scènes rond één
overkoepelend thema. In dit geval gaat het over ‘op pensioen gaan’.
Elke scène schuift een dilemma, een probleem naar voor. De acteurs
spelen eerst de scène zonder inbreng van het publiek, volgens een
worstcasescenario. Het loopt dus niet goed af. Daarna spelen we de
scène opnieuw, maar nu mogen mensen uit het publiek inspringen, een
rol overpakken en het verhaal een andere richting uitduwen. Met als
doel: geef de scène een betere wending.
De moderator begeleidt het gebeuren en bespreekt de ingrepen van het
publiek.
Er is geen podium in de zaal, de spelers staan
op dezelfde hoogte als het publiek. Er zijn ook geen spots, enkel
gewoon zaallicht. Geen drempels.
De voorstelling duurt zo’n
twee uur, waarvan het voorbereide script maar een half uur beslaat.
De inbreng van het publiek is dus heel groot.
Momenteel werk ik aan het script van ‘De overgangsjaren 2.0’
samen met twee vertelgroepen. Dit zijn ervaringsdeskundigen van
dienstencentra De Balsemboom en ten Hove. Het is een echt co-creatief
schijfproces.
Waarom kies je voor inspringtheater als methodiek om het over dit
thema te hebben?
We zouden
perfect een lezing of debat kunnen organiseren over pensionering. Om
samen na te
denken over het thema. Maar
‘na-voelen’ is nog iets anders. Tijdens een voorstelling kijkt
het publiek in een spiegel en voelt en ervaart de problematiek.
Inspringtheater legt maatschappelijke taboes op tafel. Zonder
een standpunt in te nemen. We zoeken enkel de wijsheid van de zaal.
We betrekken geen externe wetenschappelijke visie.
Ik wist niet dat een eenvoudig theaterstuk zoveel mensen kon doen nadenken. Ik vond het heel verbindend om eraan mee te werken. (deelnemer inspringtheater)
Pensionering is het thema van dit inspringtheater. Vanwaar deze
keuze? Uit het leven gegrepen?
Ik ben inderdaad nog maar net zelf op pensioen. En dan ben je toch
wat met die ‘overgang’ bezig. En sla je er al eens een praatje
over, bvb met Avansa-medewerkers Hilde en Karl. Zo kreeg dit project
een eerste ruwe vorm.
Het is een thema dat leeft. Er bestaan vele koppige associaties rond
gepensioneerd zijn: het zwarte gat, de eenzame alleenstaande man, aan
de kant gezet, afgeschreven… Maar er zijn ook positieve echo’s:
je krijgt ruimte om dingen te doen die je echt wil, je komt dichter
tot jezelf, je krijgt een tweede adem…
Het onderwerp ‘pensionering’ heeft ook heel wat interessante
zijpistes: wat met de partner? De administratieve rompslomp? De
digitale vaardigheden die dit vereist? Het identiteitsverlies voor
mensen die bijna volledig samenvielen met hun job?
Je zoekt nog spelers voor dit inspringtheater. Wie kan
deelnemen?
Iedereen die
met pensioen en pensionering te maken krijgt. Niet enkel
gepensioneerden zelf. Ook de kinderen, partners, ambtenaren van een
pensioensdienst… Welkom!
Je hoeft
helemaal geen acteur te zijn. Speelervaring is van geen tel. Jezelf
kunnen zijn op scène en
spelen vanuit jezelf, dat
volstaat. Enkel zo kan je je
in je rol inleven en
inspelen op de inbreng van het publiek.
Waar en wanneer komt het stuk op scène?
Dit project is mogelijk gemaakt dankzij CERA en de buurtcentra van Mintus Brugge.